23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Stickat med sikte på stål

Textilhögskolans trikålabb vid Högskolan i Borås har tillsammans med bland andra Swerea IVF (område processutveckling) och företag från stålindustrin lyckats skapa ett textilt material som minskar komponenters vikt med 40 procent.

Samarbetet är mycket ovanligt från Textilhögskolans sida, uppger de.

Visserligen är trikåteknikerna Lars Brandin, Tommy Martinsson och Kristian Rödby vana vid att bli utmanade av olika företag med nya idéer, men det var första gången som de hade ett samarbete med stålindustrin.

– Vem kunde tro att textil kunde tas in i stålindustrin? Men det är här på Textilhögskolan det händer, säger Kristian Rödby.

Stickat laminat
Uppdraget var att ta fram ett stickat laminat som ska sammanfoga två metallplåtar. Eftersom laminatet ska vara lätt och hållfast så var det svårt att hitta rätt bindningar som kunde möta kraven.

– Det har varit en utmaning. Jag har till och med byggt om en maskin för att göra det möjligt, säger Tommy Martinsson.

Minska CO2
För Gestamp HardTech, ett av företagen som varit involverade i projektet är det viktigt att kunna möta biltillverkarnas krav när de ska tillverka krocksäkra bilkomponenter.

– Vi utvärderar olika spår för att få mindre utsläpp från bilarna i framtiden. De måste bli lättare, det är ett krav för hela branschen, konstaterar Lars Wikström från Gestamp HardTech och tycker att en textil lösning är intressant.

Ett textilt laminat innebär att det enkelt kan införas i existerande produktion utan att kräva dyra investeringar eller kostsamma produktionsförändringar.

– Vi har hela tiden anpassat tillverkningen för en rundsticksmaskin för att det ska bli så lönsamt som möjligt för tillverkarna, säger Lars Brandin.

Pappersindustrin med på ett hörn
Det finns även andra gränsöverskridande projekt med inriktning på viktreduktion genom nya material och tillverkningstekniker.

Ett material som det finns intresse kring är cellulosa och hur det kan användas i karosseriplåtar. Där ligger pappersindustrin bakom.


FAKTA:
Intressenterna
Projektet, som gått under namnet Metmask är ett samarbete mellan Textilhögskolan, Swerea IVF, Gestamp HardTech, Lamera, Outokumpu Stainless och Inkubatorn i Borås och har finansierats av Vinnova med 2,3 miljoner.

Materialet
Fokus har varit att se på ett treskiktslaminat av plåt och ersätta det med ett metallstickat tyg, en metalltrikå. Laminatets uppbyggnad i skikt och med den stickade metallen som kärna gör det möjligt att reducera vikten jämfört med motsvarande plåt. Plåt, metalltråd och fogmetod är anpassade för att klara av krävande miljöer.

En rad olika tester har gjorts under projektets löptid och en rad olika former har tagits fram och utvärderats. Formbarhet, 3D-scanning, ytbedömning, materialkaraktärisering är några av de parametrar som laminaten är testade mot.

En parameterstudie är också genomförd för att analysera vilka parametrar i laminatet som påverkar slutresultatet mest och vad som är mest relevant att fortsatt optimera.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Tipsa en kollega

0.078