Automotive slimmar
Starkt stål utmanas av nya material
Stålet behåller sin ställning som det stora volymmaterialet i personbilar och tunga fordon.
Däremot ökar materialmixen mellan i första hand förfinade stålmaterial och aluminium, men också kompositer.
I sig innebär detta utmaningar inom produktions- och fogningsteknik, inte minst för att klara trafiksäkerhetskrav.
Men förändringar kostar när produktionslinjer måste förändras.
En högre andel höghållfast stål och aluminium är framtidens material i personbilar för att minska CO2 och bränsleförbrukning genom viktreduktion. Det menar Kenneth Olsson, affärsutvecklare inom automotive på ståljätten SSAB.
– Vi ser en ökad materialmix. Det höghållfasta stålet ökar medan det mjuka stålet går tillbaka. Den stora förtjänsten med höghållfast stål är att det krävs för att klara fem stjärnor i trafiksäkerhetstester som EuroNCAP, säger Kenneth Olsson.
– Det enda material som kan konkurrera med stål är aluminium. Men materialkostnaden är till stålets fördel, fortsätter Kenneth.
Magnesium och kolfiberarmerad plast är ytterligare material som han nämner i jakten på viktreduktion. Men intresset för dem är ännu inte så stort i konventionella bilar, inte minst ur kostnadsperspektiv.
– Nej, det är aluminium som växer i ytterplåtarna, karossens regnskydd, medan höghållfast stål växer i balkar.
På den tunga sidan anser Kenneth Olsson att man fram tills nu haft ett mer konservativt synsätt. Lastbilstillverkarna har i första hand inriktat sig på motorerna i jakten på minskade utsläpp och lägre bränsleförbrukning.
– Men en av Europas ledande lastbilstillverkare visar ett växande intresse för viktreduktion genom nya höghållfasta stål. Och inspirationen kommer från personbilssidan.
– Kanske är inte heller syftet att i första hand minska CO2 från tunga sidan, utan snarare att öka lastförmågan. Det är ju i sig ett sätt att reducera utsläpp genom effektivare transporter, säger han.
Kenneth Olsson kommer att tala om stålets framtid på FKG:s seminarium om lättvikt. Där bjuds på senaste nytt inom forskning kring de mest höghållfasta stålen och hur de kan användas i fordonsapplikationer på bästa sätt sett till konstruktion och tillverkning. Även aluminium och komposit kommer att avhandlas.