23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Automotive slimmar

Starkt stål utmanas av nya material

Stålet behåller sin ställning som det stora volymmaterialet i personbilar och tunga fordon.

Däremot ökar materialmixen mellan i första hand förfinade stålmaterial och aluminium, men också kompositer.


I sig innebär detta utmaningar inom produktions- och fogningsteknik, inte minst för att klara trafiksäkerhetskrav.

Men förändringar kostar när produktionslinjer måste förändras.

En högre andel höghållfast stål och aluminium är framtidens material i personbilar för att minska CO2 och bränsleförbrukning genom viktreduktion. Det menar Kenneth Olsson, affärsutvecklare inom automotive på ståljätten SSAB.

– Vi ser en ökad materialmix. Det höghållfasta stålet ökar medan det mjuka stålet går tillbaka. Den stora förtjänsten med höghållfast stål är att det krävs för att klara fem stjärnor i trafiksäkerhetstester som EuroNCAP, säger Kenneth Olsson.

– Det enda material som kan konkurrera med stål är aluminium. Men materialkostnaden är till stålets fördel, fortsätter Kenneth.

Magnesium och kolfiberarmerad plast är ytterligare material som han nämner i jakten på viktreduktion. Men intresset för dem är ännu inte så stort i konventionella bilar, inte minst ur kostnadsperspektiv.

– Nej, det är aluminium som växer i ytterplåtarna, karossens regnskydd, medan höghållfast stål växer i balkar.

På den tunga sidan anser Kenneth Olsson att man fram tills nu haft ett mer konservativt synsätt. Lastbilstillverkarna har i första hand inriktat sig på motorerna i jakten på minskade utsläpp och lägre bränsleförbrukning.

– Men en av Europas ledande lastbilstillverkare visar ett växande intresse för viktreduktion genom nya höghållfasta stål. Och inspirationen kommer från personbilssidan.

– Kanske är inte heller syftet att i första hand minska CO2 från tunga sidan, utan snarare att öka lastförmågan. Det är ju i sig ett sätt att reducera utsläpp genom effektivare transporter, säger han.

Kenneth Olsson kommer att tala om stålets framtid på FKG:s seminarium om lättvikt. Där bjuds på senaste nytt inom forskning kring de mest höghållfasta stålen och hur de kan användas i fordonsapplikationer på bästa sätt sett till konstruktion och tillverkning. Även aluminium och komposit kommer att avhandlas.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062