23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

I första startledet

Det kan vara svårt att tänka sig att en bil som drar sju liter bränsle per mil är miljövänlig. Ändå är den det – på sitt sätt.

Praktiskt taget alla racerbilar i Joe Gibbs Nascar-stall är antingen återanvända eller återvunna. Precis som verktygen som används för att bygga dem.

Karossen ser ut som en Toyota Camry. Täckt i sin färgglada vinyl ser bilen till och med ut som om den är utrustad med en Camrys lyktor, grill och logotype.

Men inte en enda del har levererats av Toyota. I stället har cirka 90 procent av bilen tillverkats i Joe Gibbs-stallets högkvarter – ett enormt, 37 000 kvadratmeter stort racingkomplex i Huntersville i delstaten North Carolina.

På verkstadsgolvet står bilarna uppställda i olika monteringsstadier. Ett surrande ljud hörs längre bort i lokalen. Det kommer från 22 stycken Doosan CNC-maskiner med verktyg från Sandvik Coromant. Dubbla skift mekaniker sköter CNC-maskinerna ungefär 20 timmar varje dag och de tillverkar flera hundra komponenter till de omkring 90 racerbilar som byggs under en Nascar-säsong.

Till och med utanför banan är det uppenbart att stallet är med i en tävling och att man strider om att tillverka den perfekta racerbilen – allt från scratch.

”Vi satsar på att ha bäst utrustning, bäst medarbetare och bäst partnerskap. Om vi har det kommer allt det andra att falla på plats.”

Läs mer - sidan 20 >>

SANDVIK Coromant Sverige AB
Box 12
164 93 Kista
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5563507846
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111