23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Staten sviker det svenska fordonsklustret

I höstbudgeten aviserar näringsminister Mikael Damberg en avveckling av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform i dess nuvarande form.

Det är något som är djupt beklagligt, ett svek mot det svensk industriklustret i allmänhet och den svenska fordonsindustrin i synnerhet, menar FKG.

Medan den rödgröna regeringskoalitionen, genom Damberg, anser att det statliga riskkapitalet, nuvarande Fouriertransform, ska riktas om. Detta för att i högre utsträckning kunna tillgodose kapitalförsörjning till små och medelstora företag i tidiga skeden och med långa ledtider.

Det var i anslutning till finans- och fordonskrisen 2008–2009, som dåvarande näringsminister Maud Olofsson fattade beslut om att skapa ett riskkapitalbolag för att ta till vara på goda idéer, gärna hållbara, som skulle stärka svensk fordonsindustris internationella konkurrenskraft.

Industribefrämjande insatser
I april 2009 rullade Fouriertransform ut.

Parallellt sjösattes även ett strategiskt forsknings- och innovationsprogram för fordonsindustrin, FFI med innovationsmyndigheten Vinnova som huvudman.

Ett antal andra industribefrämjande insatser sjösattes från statens sida.

Fordonstillverkning viktig för landet
Till grund för besluten låg bland annat den utredning som Finanspolitiska rådet gjorde under finanskrisen.

Sveriges ledande nationalekonomer fastslog att landet har tre strategiskt viktiga, teknikintensiva industrinäringar som är innovationsdrivande samt skapar exportintäkter och sysselsättning; fordonstillverkning, IT/telekom och läkemedelstillverkning.

Nu väljer regeringen att avveckla Fouriertransform i dess nuvarande form samt successivt dra sig ur de investeringar som hittills gjorts.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Tipsa en kollega

0.031