23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Tänk smart, o ch våga säga ifrån

Volvo Cars och Scania vill ha ökad input från leverantörerna

Tänk modulärt, våga säga ifrån och ifrågasätt. Det var uppmaningarna från Volvo Cars vd Håkan Samuelsson och Scanias vd Martin Lundstedt på Stora Leverantörsdagen 2014.

Svensk fordons- och leverantörsindustri närmar sig allt snabbare ett sanningens ögonblick. Volvo LV, Volvo Cars och Scania spänner alla muskler inför 2020 då dagens offensiva planer ska bära frukt genom lönsam volymtillväxt.

800 000 Volvo personbilar och 120 000 Scania lastbilar inom en inte allt för snäv tidsrymd. Men vad innebär det för leverantörsindustrin? Både hot och möjligheter, enligt Samuelsson och Lundstedt.

– Tänk kostnadseffektivt, förr var det ”tailor made”, men ni kanske har gjort något motsvarande till en konkurrent. Se om det går att modifiera delen åt oss, så slipper vi den kostsamma procesen att starta från noll, sa Håkan Samuelsson.

– Var inte så lojala, säg ifrån och ifrågasätt. Delta i en absout kostnadsbaserad analys av produkten. Vi kräver delaktighet och input av er, fortsatte Samuelsson.

Scania vill ha partnerskap
Av nästan samma uppfattning var Scanias Martin Lundstedt. Han betonade att när man väl är antagen som leverantör till Scania har man ett långt partnerskap framför sig. Detta partnerskap bygger på att båda tjänar pengar.

– Ni tillhör Scania-familjen, säg vad ni vill – vi vill ha en öppen diskussion. Samtidigt som ni ska se en livscykelkostnad framför er, sa Lundstedt.

Han betonade också att Södertälje är hjärtat för märket – det är där som forskning och utveckling, samt tillverkning av alla väsentliga delar, sker. Han nämnde också att någon form av
Kina-etablering är nära anstående samtidigt som han lyfte fram VW:s förvärv av Scania som en möjlighet för leverantörerna.

JLR först in i Saudi
Nästan samma köpsignaler kom från Jaguar Land Rovers inköpsdirektör Ian Harnett. Han lyfte fram det massiva produktutvecklingsprogram som företaget genomför. Av särskild betydelse är satsningen på viktreduktion som sker främst genom mer aluminium i karossen. Även JLR vill ha ett ökat modulärt tänkande. En spännande uppgift från Ian Harnett var att JLR har för avsikt att
etablera sig i Saudiarabien.

– Vi var sist in i Kina och Indien, men vi ska vara först in i Saudiarabien, sa Ian Harnett.

Industrin bär Sverige
IF Metalls ordförande, Anders Ferbe, sa att fordonsindustrin är ryggraden i den svenska industrin samtidigt som industrin är det som driver det svenska samhället och står för tillväxt.

EU-parlamentarikern Olle Ludvigsson var av samma mening. Han betonade hur viktigt det är att industrin kommer högre upp på den politiska agendan. Han påpekade också hur lätt många glömmer att stora delar av den svenska tjänstesektorn är sprungen ur industrin.

Vinnovas generaldirektör gav fordonsindustrin ”tummen upp”, den har stor betydelse för Sverige. Precis som alla deltagarna på Stora Leverantörsdagen gjorde!

Göran Björklund

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Tipsa en kollega

0.063