Växande brittisk fordonsindustri söker leverantörer
När Storbritannien visade stark industriell tillväxt i somras, var framgångarna inom automotivesektorn starkt bidragande.
Brittisk fordonsindustri storsatsar. Det är en målmedveten, strategisk, satsning där myndigheter, skola/akademi, fordonstillverkare och leverantörer deltar. De samverkar inom Automotive Council
under ledning av Richard Parry Jones (med ett långt förflutet inom Ford-koncernen).
Målet är att åter bli en av Europas ledande nationer inom fordonsutveckling och
tillverkning.
Vill ha svenska leverantörer
Både från FKG:s och Bil Swedens brittiska systerorganisation, SMMT, samt myndigheterna finns önskemål om att fler svenska leverantörer borde visa intresse för den hårdsatsande brittiska fordonsindustrin.
Bortser man från mindre brittiska märken som MINI, Bentley och AstonMartin, finns även ett antal volymmärken etablerade med fabriker i Storbritannien. Det är Nissan, Toyota, Honda och Vauxhall/Opel. Vidare satsar britterna på utveckling och tillverkning av motorer, ett område där man vill bli ledande nu när teknikskiften sker i syfte att nedbringa växthusgaserna.
JLR inköpsdirektör
Ian Harnett är inköpsdirektör på Jaguar Land Rover, JLR, sedan 2009. På Stora Leverantörsdagen kommer han att tala om utvecklingen för det av indiska TATA Motors ägda
företaget under rubriken ”JLR Growing Locally and Growing Globally”.
Närmare 70 miljarder kronor kommer JLR att investera i forskning och utveckling kring nya modeller under en femårsperiod.
Ett intressant projekt är att ersätta den klassiska Land Rover Defender som varit i produktion sedan 1948. Men nu uppfyller modellen inte längre de allt högre ställda kraven inom trafiksäkerhet – som fotgängarskydd.