23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Så ska vi erövra Skandinavien

Dotterbolagen i Sverige, Norge och Danmark tillhör numer Amada UK och nu satsas det ännu starkare på samarbetet med de skandinaviska kunderna.

Den japanska maskintillverkaren har delat den europeiska marknaden i fyra delar och Danmark, Norge och Sverige tillhör nu administrativt Amada i Storbritannien. VD Alan Parrott hyser stora förhoppningar på utvecklingen av de skandinaviska marknaderna.

- Vårt skandinaviska projekt är vår senaste utveckling. Här har vi förvärvat en del företag som tidigare var agenter för Amada, och vår ambition är att uppgradera vår organisation för service- och supply chain för våra kunder, säger han till Metal Supply.

Behov av automatisering
Han liknar potentialen med den spanska marknaden, som Amada UK tog över ansvaret för under 2010. Med hjälp av britterna har man lyckats tredubbla försäljningen i Spanien genom att effektivisera försäljnings-och serviceorganisationen.

Alan Parrott är dock medveten om att Skandinavien är en marknad som har unika behov.

- Vi måste möta den skandinaviska marknadens behov av automatisering. Den största skillnaden jämfört med andra länder är att antalet anställda i skandinaviska företag är mycket lågt. Den största kostnaden är inte maskiner, utan den man som står framför maskinen, så i Skandinavien är lönekostnaderna det stora temat, förklarar han.

Support på det lokala språket
Centrum för tillväxten ska ändå vara koncernens tre dotterbolag i Horsens i Danmark, Alingsås i Sverige och Ås i Norge, men även företagets nya tekniska center i Kidderminster spelar en viktig roll gentemot de skandinaviska kunderna.

- Vi har centraliserat all vår hotline support här i Kidderminster och ambitionen är att det i framtiden även ska finnas supportpersonal mot Skandinavien, som kan kommunicera med våra kunder på deras eget språk. Det är en strategi som varit framgångsrik mot våra spanska kunder, säger Alan Parrott och fortsätter:

- Dessutom planerar vi att rekrytera ingenjörer i Danmark och Sverige som ska utbildas i Storbritannien och sedan skickas tillbaka till Skandinavien.

På turné i Skandinavien
För närvarande har Amada fyra personer anställda i Storbritannien som uteslutande arbetar med den skandinaviska marknaden. Dessutom finns en stab på tio ingenjörer som arbetar mot flera länder, däribland de skandinaviska.

- Vi har besökt 72 kunder under de senaste två månaderna i Sverige, bara för att ta reda på vad de efterfrågar och vilka förväntningar de har på Amada och vi blev mycket väl mottagna, säger Alan Parrott.

- Vi ska göra samma resa i Danmark och Norge, med start i Danmark redan nästa vecka och fortsätter sedan till Norge, tillägger han.

Stark tillväxt i Sverige
Han döljer inte att han förväntar sig stark tillväxt av försäljningen i Skandinavien och att han redan ser de första tecknen på framgång.

- Vi kan redan nu se att Sverige har en stor potential. Vi har varit i drift i Sverige lite längre än i Norge och Danmark och under det första kvartalet hade vi en ökad försäljning av cirka 250 procent jämfört med året innan och det är framför allt laserprodukter som går bra just nu. Det går lite långsammare i Danmark och Norge eftersom de startade upp senare än Sverige, förklarar Alan Parrott.

- Vårt mål är att omsätta 90 miljoner euro i år på marknaderna som tillhör Amada UK. 50 miljoner euro ska Storbritannien stå för, Spanien för 15 miljoner euro, och vi räknar med att Skandinavien kommer att vara på ungefär samma nivå, avslutar han.

Amada Scandinavia AB
Borgens Gata 16-18
441 39 ALINGSÅS
Alingsås kommun
Sverige
VAT nummer: SE5564025814

Tipsa en kollega

0.049