För bättre bränsleekonomi
Med allt strängare lagstiftning angående emissionskrav i antågande, vänder sig nu fordonstillverkare och motortillverkare mot hög-teknologiska beläggningar.
BALINIT®-belagda komponenter i insprutningspumpar för diselmotorer möjliggör ökade insprutningstryck vilket leder till bättre bränsleekonomi och minskade avgasutsläpp, framförallt med avseende på utsläpp av partiklar. Detta kan uppnås då BALINIT®-beläggningar minskar både adhesivt och abrasivt slitage av högt belastade komponenter.
BALINIT®-beläggningar möjliggör en mer tillförlitlig och hållbar funktion även under relativt dåliga smörjningsförhållanden i bränslepumpar och insprutningssystem i diselmotorer men även för bensinmotorer med direktinsprutning. Oerlikon Balzers beläggningssteknik förbättrar även ytegenskaperna för insprutningskomponenter, vilket möjliggör snabba och exakta multipla insprutningsförlopp under komponentens hela livslängd.
Egenskaperna hos Oerlikon Balzers ytbeläggningar bidrar till att minska friktionen och därmed förlusterna i kraftöverföringen av ett motorfordon. Exempel på existerande applikationer återfinns i ventilsystem, vipparmar och ventillyftare. Fler exempel är BALINIT®-belagda kolvtappslager som medger högre cylinderpåfrestning och medför en potential att reducera antalet lagerbussningarna i vevstaken och samtidigt öka livslängden.
Under senare år har det skett en enorm ökning i efterfrågan på BALINIT® C beläggning på transmissionskomponenter. Som en följd av användandet av ytbeläggningar i transmissionskomponenter har motståndskraften mot bland annat mikro- samt makrogropförslitning (pitting) förbättrats. Det har också rapporterats om mätningar som uppvisar reducerade effektförluster tack vare beläggning. Förutom högvolymapplikationer relaterade till renare teknik, är även ytbeläggning inom motorsport ett nyckelsegment för Oerlikon Balzers.