23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Bättre marknadsrelationer ger ökad tillväxt

Större kundfokus har stärkt Proton Finishing på marknaden. Med ödmjuk attityd, rätt kvalitet och god leveransprecision landar man allt fler affärer.

- Det är viktigt att man är lyhörd och lever upp till kundens förväntningar. Att tydligare framhäva våra mervärden som exempelvis teknisk support, logistiklösningar, packning och montering. Vi säljer inte bara tekniska lösningar, vi säljer även kunskap, säger Ulf Svensson, marknads- och försäljningschef på Proton Finishing.Dialog med gemensamt mål

Proton Finishing har sedan 1990 levererat ytbehandling inom fordon, byggindustri, inredning och möbler. När den finansiella krisen inleddes 2009 drabbades Proton Finishing hårt. Återhämtningen har varit en resa mot stärkt kundfokus och ödmjukhet.

Affärsmannaskap och långsiktigt samarbete är målet för dialogen med kunden.

Erbjuder kunden mervärden
- Vi har lärt oss att lyssna på vad kunden verkligen vill ha och det har genererat bättre affärer. Vi konkurrerar inte bara med pris, vi erbjuder kompetens och mervärde i form av professionalitet och rådgivning. Hög servicegrad, hög kvalitet och leverans i rätt tid, det gör vi aldrig avkall på, säger VD Magnus Biesse, även koncernchef för Proton Group.

Våga säga nej till affärer
Ibland kan affärsmässighet innebära att säga nej till dåliga affärer. För tillväxt handlar inte bara om volymer. Ytterst är det lönsamheten som räknas.

- Det kan vara lockande att förblindas av stor volym men vi måste våga säga nej till affärer som inte är lönsamma, säger Ulf Svensson.

Tillväxtpotential internationellt
Proton Finishing har sex produktionsenheter varav två i Anderstorp och övriga i Hillerstorp, Forsheda, Eskilstuna och danska Bröndby.

- Vi har potential att växa, även internationellt. För att växa utanför Sverige krävs en väl fungerande organisation, kompetent ledning och stark hemmamarknad med goda relationer till kunderna, vilket vi har idag, säger Magnus Biesse.

Samverkan stärker koncernen
Koncernens fem affärsområden Finishing, Lighting, Engineering, Caretec och Technology, samverkar på ett bredare sätt. Exempelvis har man idag en gemensam ekonomifunktion istället för fem.

- Syftet är inte att toppstyra utan att lära av varandra och bli starkare som koncern. Vi initierar även aktiviteter så att våra produktionschefer och marknadschefer skall samarbeta mellan affärsområdena, berättar Magnus Biesse.

Tillvarata interna synergier
Det handlar om att tillvarata goda exempel inom varje område. Även om man arbetar med helt olika typer av produkter och tjänster kan man dela erfarenheter gällande ledning, arbetssätt, struktur, uppföljning och processer. Att utvärdera vad man gör - och hur man kan göra det ännu bättre.

Vara en attraktiv arbetsgivare
- Integreringsprocessen som pågår skapar en arbetsplats full av möjligheter för människor att växa. Vi vill vara attraktiva som arbetsgivare, där vi öppnar dörrar för en karriärmöjlighet inom koncernen oavsett affärsområde, säger Magnus Biesse.

Texten är hämtad från ett reportage som skrivits för GnosjoRegion.se och finns att läsa på deras hemsida. Reportaget kommer också att publiceras i magasinet GnosjoRegion.se.

Text & foto: Gabriella Mellergårdh, GnosjoRegion.se.

Proton Finishing AB
Armaturgatan
Box 1002
331 29 Värnamo
Värnamo kommun
Sverige
VAT nummer: SE5564174539

Kontaktperson

Tipsa en kollega

0.031