23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Koenigsegg: ”Vi ska utveckla en extrem teknik”

| Medlemsnyhet | Företag FKG

Att göra det omöjliga möjligt är något av ett motto för sportbilstillverkaren Koenigsegg som kommer till SLD i år, för att träffa nya potentiella leverantörer.

Koenigsegg är ett företag som liksom skippade noll till hundra och girade in direkt på pole position när de gasade in i branschen för snart 30 år sedan.
– Vi är inne i en expansiv fas, säger Mikael Rönnholm, Vice President Technology Business Development.

Mikael Rönnholm själv är något av en färsking på företaget. Han blev värvad från utvecklingsbolaget Cevt i april. Skillnaden tycker han är stor.
– Det är fundamentalt annorlunda att utveckla teknologier för andra märken jämfört med att arbeta på ett bolag som Koenigsegg, som äger sina produkter, tjänster och hela sin affär. Avståndet mellan behov och lösning är oändligt mycket kortare, och iterationerna mellan idé och lösning otroligt mycket snabbare, säger han.

Bygger ut och rekryterar
Det händer mycket på Koenigsegg just nu. Alla bilmodeller är slutsålda och enligt Mikael Rönnholm bygger de ut tillverkningen och rekryterar för att kunna öka takten.

Liksom alla andra i branschen har de drabbats av den strypta tillgången och de instabila priser som är förknippade med inköp av råvaror.
Dock tror han att deras problem är förhållandevis hanterbara eftersom märket har i princip all sin tillverkning inom egna väggar.
– Å andra sidan är vi en väldigt liten aktör, vilket inte alltid placerar oss främst i kön för leveranser.

En Koenigsegg är inget för gemene man. Bilarna har en prislapp runt 20 miljoner kronor och uppåt, och tillverkas i en takt på 30 per år. Det handlar om en kundgrupp som inte vill se några kompromisser, vilket även gäller när bolaget satsar på elektrifierade drivlinor.
– Vår batteripack är på 800 volt. Invertern och elmotorn är i världsklass när det gäller effekt i förhållande till vikt, säger han.

I dag använder de eldrivlinan enbart i sina hybridplattformar. Men enligt Mikael Rönnholm arbetar de för att bredda sig, även om det enligt honom dröjer ett tag innan vi ser ”en ren elektrisk superbil från Koenigsegg på vägarna”.

Siktar mot det omöjliga
I nästa vecka, på Stora Leverantörsdagen, är han en av dem som kommer att framträda som talare. Vad han ska tala om har han redan haft klart för sig en tid. Det kommer att handla om företagets ambition att göra det omöjliga möjligt.
– Vi ska utveckla en extrem teknik som löser problem som andra tror är olösliga, och vi ska göra det i samklang med ekosystemen. Jag kommer även att tala om vad Koenigsegg är, vilka som är våra utmaningar och kanske avslöja en och annan detalj om oss som inte alla vet.
Men förutom att framträda ser han också fram emot att träffa andra företag.
– Utvecklingstakten går allt snabbare, vilket ökar vårt behov av teknikstarka och innovativa partners. Jag ser SLD som en viktig kanal för oss att etablera dialoger och initiera samverkan med andra som delar vår passion för ultimat prestanda och extremteknik.

Anmäl dig till SLD2022 HÄR!


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
FKG

Lindholmspiren 3
417 56 GÖTEBORG
Sverige
FKG

Tipsa en kollega

0.063