23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Läsvärt från Ionbond - Särtryck från Engine Technology International

Vår kollega André Hieke från Ionbond i Holland publicerar en spännade och lättläst artikel om fordonskomponenter och ytbeläggningar i månadens nummer av Engine Technology International.

Om du vill läsa hela artikeln så klickar du på pdf:en här intill.

Det finns en mycket tydlig trend mot högre effekt och minskad bränsleförbrukning hos fordonsmotorer. En utveckling som inte får kompromissa med prestanda och livstid. Denna trend drivs på av ökande krav och ny lagstiftning när det gäller utsläpp men också av ökande bränslekostnader. Detta innebär högre påkänningar på ingående komponenter och ett starkt behov av lägre friktionsförluster i motor och drivlina.

För ett antal år sedan började fordonsindustrin söka vägar för att reducera både friktion och slitage.
Lösningen blev bl.a. så kallade DLC-beläggningar (Diamond Like Carbon) och andra tunnfilmsbeläggningar, tillverkade med PVD eller PACVD. Sådana ytbeläggningar används idag på ett stort antal detaljer i motorer och drivlinor. I sin artikel berättar André Hieke mer om utvecklingen inom detta spännande område och ger ett antal praktiska exempel på tillämpningar inom fordonsindustrin.
Erfarenheter som lätt kan överföras till andra industriella komponenter. Trevlig läsning!

För mer information kontakta

Ionbond Sweden
013-25 33 03

Ionbond Sweden AB
Svedengatan 2F
Box 1161, 581 11 Linköping
582 73 LINKÖPING
Linköpings kommun
Sverige
VAT nummer: SE5566645510

Kontaktperson

GL
Göran Lööf
Marknadschef
goran.loof@ionbond.com

Tipsa en kollega

0.05