23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Europas första 3D-printade båt visas på Elmia Subcontractor

| Medlemsnyhet | Företag Elmia Subcontractor

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visas upp på InnoDex under Elmia Subcontractor i november. Båten har skrivits ut hos RISE och är resultatet av ett samarbete mellan RISE och Cipax, som äger båtmodellen Pioner.

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visas upp på InnoDex under Elmia Subcontractor i november. Båten har skrivits ut hos RISE och är resultatet av ett samarbete mellan RISE och Cipax, som äger båtmodellen Pioner.

3D-utskrift i stället för konventionell rotationsgjutning vid båttillverkning gör det möjligt att tillverka skräddarsydda båtdesigner i små serier till låg kostnad och med korta ledtider.

– Med den här tekniken får vi långt större frihet i designen av våra båtar. Vi behöver inte längre vara låsta i en form utan kan fritt göra justeringar eller tillägg, och sedan enkelt skicka designfilen till printen, säger Dag Eirik R Thomassen, vd på Pioner.

Redan idag finns ett stort intresse för specialdesignade båtar bland företagets kunder. Med 3D-printning kan tillverkningen skräddarsys i en helt annan utsträckning. Bland kunder inom offentlig verksamhet finns andra behov.

– Vi har bland annat polisen, brandförsvaret och Försvarsmakten som kunder. Där ser vi hur vi kommer att kunna formanpassa båtar för deras individuella behov som exempelvis brandsläckningsinstallationer, spaningsutrustning, gasmasker och dykutrustning.

En fördel med 3D-printning är att enskilda exemplar kan tas fram utan att kostnaden skjuter i höjden eftersom inga gjutformar behövs. Utmaningen vid 3D-printning kan vara behovet av en hel del stödmaterial och därmed svinn. Men genom att på ett smart sätt anpassa den ursprungliga båtdesignen för 3D-utskrift var det möjligt att tillverka den med mindre än 4 procent genererat materialavfall.

Båten har utvecklats i ett samarbete mellan RISE och Cipax, ägare av båtmodellen Pioner, inom forskningsprojektet DiLAM. Projektet har undersökt nya sätt att tillverka storskaliga produkter med hjälp av industriella robotarmar från ABB som flexibla 3D-skrivare. Projektet stöds av Vinnova, Energimyndigheten och Formas genom Produktion2030.

-  Att kombinera 3D-utskrift med industriella robotar och nya material öppnar nya möjligheter för flexibel och resurseffektiv produktion av innovativa storskaliga produkter. Detta är inte bara användbart inom den marina industrin utan även inom fordonsindustrin, konstruktion, flyg- och möbelindustrin. Genom att erbjuda stöd längs hela värdekedjan, från design till slutlig produkt, vill vi på RISE driva på utvecklingen av additiv tillverkning inom industrin, säger Seyed Hosseini, projektledare för Applikationscenter för additiv tillverkning, RISE.

 

FAKTA OM APPLIKATIONSCENTER FÖR ADDITIV TILLVERKNING

Här möts industripartners, teknikleverantörer och expertisen som behövs för att förverkliga och skynda på användningen av additiv tillverkning hos svensk industri.

Hit kan företag komma för att skarpt testa olika tekniker och utvärdera innan de investerar. I centret finns kompetens inom allt från affärsmodeller till utveckling av produktionsmiljöer.

Läs mer.

Kontakt: Seyed Hosseini, seyed.hosseini@ri.se

 

 

 

 


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Elmia Subcontractor

Box 6066
550 06 Jönköping
Sverige
Elmia Subcontractor

Bilder och video

Europas första 3D-printade båt 3D-utskrift i stället för konventionell rotationsgjutning vid båttillverkning

Tipsa en kollega

0.079