HANZAs svenska fabriker står starka i pandemin
Sverige sticker ut när kontraktstillverkaren HANZA summerar pandemiåret 2020. Bolagets största tillverkningskluster drabbades av en betydande försäljningsminskning, men kunde trots det redovisa en branschledande rörelsemarginal för fjärde kvartalet.
– Det här visar på styrkan i vår affärsidé med komplett tillverkning i regionala kluster, säger HANZAs vd Erik Stenfors.
HANZAs fabriker i Sverige kompletterar varandra genom spetskompetens inom olika teknologier såsom kretskortstillverkning, tunnplåtsmekanik, skärande bearbetning och komplex montering. Det är en bra illustration av klustermodellen, som går ut på att erbjuda produktägande bolag en komplett tillverkning, vilket skapar flera fördelar som närheten mellan olika led i tillverkningen ger. Exempel är lägre tillverkningskostnad, färre transporter, högre flexibilitet och mindre negativ miljöpåverkan.
Under 2020 såg HANZA, som de flesta andra tillverkare, en nedgång i efterfrågan då kunderna drabbades av pandemin. Den svenska delen av HANZA koncernen drabbades betydligt och försäljningen för det fjärde kvartalet 2020 minskade med tolv procent jämfört med året innan. Trots det uppvisar den svenska delen en rörelsemarginal om drygt nio procent under detta kvartal, vilket är en för branschen ledande marginal.
Storleken en styrka
– Storleken och bredden på teknologier i Sverige skapar möjligheter att agera när volymer minskar. Personal kan flytta mellan fabrikerna i Västvärmland och vi kan anpassa produktionen när efterfrågan förändras, säger Erik Stenfors.
Förutom Sverige har HANZA även tillverkningskluster i Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Utvecklingen är liknande även i dessa, där de mindre klustren varit mer lika klassiska kontraktstillverkare och de större klustren kunnat hantera svängningarna på ett unikt sätt.
– I Estland, där vi också har en större verksamhet, har vi under hösten 2020 erhållit flera priser och erkännanden från globala kunder för att vi lyckats möte volymsvängningarna.
En tydlig lärdom av pandemin är alltså att det krävs att klustren är mogna och starka för att kunna parera de snabba förändringar i efterfrågan som har skett det senaste året. Nu när pandemin förhoppningsvis går mot sitt slut har HANZA lagt ett program för att stärka de mindre fabriksklustren. Men på sikt kommer det svenska klustret att expanderas ytterligare.
För mer information, vänligen kontakta:
Erik Stenfors, vd
Tel: +46-709 50 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Om HANZA
HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och omsatte år 2020 över 2 miljarder kronor. Bolaget har egna produktionsenheter i sju länder; Sverige, Finland, Tyskland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina.
Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge, Oerlikon, SAAB och Siemens.
HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.