23948sdkhjf

Hydro och Scania samarbetar för elektrifierade aluminiumtransporter

Snart tas Scanias ellastbil på 40 ton tågvikt i drift. Det är Hagéns Åkeri AB som ska transportera Hydro Extrusions aluminiumprofiler tillverkade i Sverige.

Hydro har som mål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent fram till 2030. Scania är en av kunderna som använder stålproducentens produkter i fordonstillverkningen.

Företagets omsmältverk finns i Vetlanda där aluminiumskrot återvinns till nya göt. Till 2025 planeras en helomställning till egenproducerad och förnybar energi vid anläggningen. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Vi har många ambitiösa projekt i gång inom hållbarhet för att minska vår klimatpåverkan och varje steg räknas på vägen mot nollutsläpp, oavsett om det är att göra våra transporter grönare eller att göra en hel energiomställning i fabrikerna, säger Jonas Bjuhr vd på Hydro Extrusion Sverige i pressmeddelandet.

För den fortsatta utvecklingen provar nu Scania elektrifierade lastbilar i olika driftförhållanden, i samverkan med utvalda företag och åkerier. Ett av dem är Hagéns Åkeri AB.

– Vi behöver 40 ton tågvikt för att kunna lasta så mycket som möjligt. Visserligen är aluminiumprofiler ett förhållandevis lätt material, men bearbetade detaljer lastade på pall kan väga en hel del.

Han säger avslutningsvis att det är inspirerande att som ett mindre åkeri vara en del i den gröna omställningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125