23948sdkhjf

Flera nya batterifabriker – så ser framtiden ut för Volkswagen

År 2030 ska Volkswagen ha elektrifierat hela sitt modellprogram och för att nå detta har bolaget satt upp flera mål. Bland annat ska Volkswagen expandera nätverket för snabbladdning och år 2030 ska sex gigafabriker för battericellstillverkning vara igång.

Vid Volkswagens digitala event Power Day, presenterade fordonstillverkaren sina planer på hur bolaget ska jobba med batterier och laddning fram till 2030.

– E-mobilitet har blivit en kärnverksamhet för oss. Vi integrerar nu systematiskt ytterligare steg i värdekedjan och säkerställer en långsiktig ”pole position” i loppet om bästa batteri och bästa kundupplevelse för nollutsläppsmobilitet, säger Herbert Diess, koncernchef för Volkswagen AG.

Under dagen berättade Volkswagen att det stora målet är att göra elbilen attraktiv och tillgänglig för så många som möjligt, och för att göra detta ska bolaget bland annat se till att tillsammans med partners ha sex batterifabriker i gigastorlek igång i Europa år 2030.

På så sätt kan vi garantera försörjningen, säger Thomas Schmall, ansvarig för teknik i koncernledningen och vd för Volkswagen Group Components.

De nya fabrikerna förväntas producera celler med ett totalt energivärde på 240 GWh per år när de är färdigställda, och som svar på den ökade efterfrågan har Volkswagen beslutat att koncentrera produktionen av premiumceller till den svenska gigafabriken ”Northvolt Ett” i Skellefteå, i samarbete med Northvolt. Produktionen av dessa celler kommer att starta år 2023, och i Volkswagens gigafabrik i Salzgitter ska den enhetliga cellen produceras från 2025. Potentiella platser och samarbetspartners för de övriga anläggningarna övervägs just nu.

Förutom de stora battericellsfabrikerna ska Volkswagen även satsa mycket på att få ner batteriets kostnad, och på att expandera det offentliga nätverket för snabbladdning globalt.

Vi strävar efter att minska batteriets kostnad och komplexitet och samtidigt öka räckvidd och prestanda. E-mobilitet kommer äntligen att bli en ledande och prisvärd drivteknik, menar Thomas.


Thomas Schmall, ansvarig för teknik i koncernledningen och vd för Volkswagen Group Components.
Foto: Volkswagen

När det gäller utökningen av det globala snabbladdningsnätet har Volkswagen, tillsammans med partners, som mål att driva 18 000 offentliga snabbladdningspunkter i Europa fram till 2025. Det representerar en femfaldig expansion av snabbladdningsnätet jämfört med idag, och ska motsvara ungefär en tredjedel av den totala efterfrågan som förutses över kontinenten för 2025.

I Kina ska 17 000 snabbladdningspunkter från Volkswagen vara installerade till 2025, och i USA ska cirka 3 500 punkter finnas på plats i Nordamerika i slutet av året.

När det gäller kostnaden av batteriet handlar det om en ny enheltig cell som ska lanseras 2023 och installeras i upp till 80 procent av alla elbilar i koncernen 2030. Ytterligare besparingar kommer att uppnås genom att optimera celltypen, använda innovativa produktionsmetoder och konsekvent återvinning, och målet är att gradvis minska batterikostnaderna med upp till 50 procent.

I genomsnitt kommer vi att sänka kostnaden för batterisystem till betydligt under 100 euro per kilowattimme, berättar Thomas.

Sist men inte minst berättar Volkswagen att samarbetet med leverantörer kommer att intensifieras för att återvinna upp till 95 procent av råvarorna, och att energihantering blir en ny affärssektor hos bolaget.


Foto: Volkswagen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078