23948sdkhjf

Väljer bort Volvo och Scania som leverantörer av bussar

"Det har blivit jättekomplext att göra upphandlingar".
Kollektivtrafikföretaget Keolis har förnyat sin bussflotta i Stockholms innerstad. Knappt 100 miljoner kronor har investerats i 31 nya bussar. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Bussarna är av märket MAN. Det tyska företaget ingår i Volkswagenkoncernen där även bland annat Scania är en del.

– Att vi köper in så mycket från MAN är på grund av alla dessa biogasbussar som vi har. Jag tror att 25 procent av Sveriges samtliga biogasbussar är i Keolis regi och i Stockholms län så är vi de enda som driftar biogasbussar, uppger Keolis tekniska direktör Karl Orton för Metal Supply. Han är ansvarig för de fordonsval som bolaget gör.

Dagens totala fördelning av bussar ser ut enligt följande: Scania 468 bussar, Volvo 356 bussar, MAN 729 bussar, Solaris 43 bussar, Övriga 30 bussar.

– I dag så handlar det mycket om vilka produktegenskaper de olika tillverkarna har valt, det har blivit jättekomplext med olika bränsleval och karosstyper och det finns inga tillverkare som kan leverera allt, menar Karl Orton.

Keolis kör busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö på uppdrag åt SL. Sommaren 2014 fick Stockholms innerstad och Lidingö 170 nya bussar. I augusti sker ytterligare en föryngring av bussflottan och en utökning av kapaciteten genom att 31 nya ledbussar kommer gå i trafik.

– Volvo har sedan 2014 helt slutat att tillverka stadsbussar som går på biogas och lägger sina utvecklingsresurser på olika typer av elbussar, de ligger längst fram av de stora europeiska tillverkarna i denna fråga. Scania är den enda tillverkare som gör regionbussar det vill säga klass 2 bussar som går på biogas samt är den enda tillverkare som gör bussar som går på etanol, uppger Karl Orton vidare.

Sedan hösten 2015 drivs samtliga Keolis 1 600 bussar i Sverige på förnybart bränsle.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11