23948sdkhjf

Hållbart och kollbart

Ruukki kommunicerar grönt i Sverige. Den finska stålkoncernen startar ett pilotprojekt i Sverige inom miljö- och hållbarhetskommunikation.
PR-byrån Wirtén har fått i uppdrag att ta fram ett koncept för miljö- och hållbarhetskommunikation åt den finska stålkoncernen Ruukki.

– Vi ska inleda hela koncernens miljö- och hållbarhetskommunikation som ett pilotprojekt i Sverige. Fungerar det här kan Ruukki fortsätta i andra länder, berättar Johanna Parikka Altenstedt, konsult på Wirtén i ett pressmeddelande.

Hållbart & kollbart
Det är genom tjänsten Hållbart & kollbart som Wirtén ska kommunicera de åtgärder som Ruukki vidtar för att minska sin belastning på miljön.

– Ruukki har länge arbetat med miljö och hållbarhet, men hittills har företaget inte berättat om det utåt. Men från och med nu ses miljö- och hållbarhetskommunikation som ett strategiskt verktyg. Det gäller att framför allt dokumentera sin egen utveckling i tid, säger Johanna Parikka Altenstedt.

Hela produktionskedjan
– Ur miljösynpunkt är det ibland så att produktionen är miljöfrestande medan själva produkten bidrar till bättre miljö. Ytterligare en faktor som man måste ta hänsyn till är transporterna. Därför är det viktigt att man kommunicerar hela produktionskedjan. Gör man det får man ett balanserat budskap, berättar Johanna Parikka Altenstedt.

En lång resa
På Ruukki känner man sig trygg med sin kommunikationssatsning.

– Vi har mycket på fötterna nu och jag tror att det här blir en lyckad satsning. Men det är en längre resa än man tror. Jag tror att vi pratar om ett eller flera år. Det är samtidigt frustrerande eftersom vi är så otåliga. Vi har arbetat för detta i åratal och nu vill vi bara kommunicera och se hur det landar, konstaterar Maria Hoffstein som är Ruukkis marknadschef för Skandinavien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078