23948sdkhjf

Så här byggde han Nordens största elcykelföretag

Ecoride säljer nu 10 000 cyklar per år. Grundaren Martin Walleräng räknar med kraftig tillväxt i Norden framöver.
19 år gammal åkte Martin Walleräng till Kina för att lära sig kinesiska. Ett år senare kom han hem med 30 elcyklar i bagaget. Det blev starten på Ecoride – nu Norden största elcykelföretag. De säljer 10 000 cyklar per år och Walleräng har till och med byggt upp en egen cykelfabrik utanför Shanghai. Det framgår av en artikel i Doers Magazine som publiceras av Almi.

– Jag sålde frallor och reparerade mopeder i tonåren, har egentligen alltid hållt på med småaffärer. När jag kom hem från Kina lade jag alla mina sparpengar på 30 elcyklar.

Almi träffar Martin Walleräng i vad som numer är Ecorides extra butikslager, ett stenkast från deras cykelbutik i centrala Göteborg. Nu är här proppat med stora lådor innehållandes i stort sett färdigmonterade cyklar. För 7 år sedan var det här allting tog fart på riktigt.

– Under de allra första åren jobbade jag hemifrån och sålde över nätet, och det gick nog 400-500 cyklar innan jag vågade mig på att expandera och öppna den första butiken här.

– Jag åkte helt enkelt själv runt i Sverige och besökte alla lokala cykelbutiker som jag hittade. Och det visade sig bli ett mycket svårare jobb än jag hade tänkt, eftersom elcykeln var så ny och folk var lite skeptiska.

Martin säger skämtsamt att många butiksägare hatade elcyklar då, eller åtminstone inte alls trodde på dem. Tyckte att det väl framför allt var en nischad produkt för äldre. Ofta fick han övertala dem att ha ett par cyklar i butiken gratis och betala först när de såldes.

– Det dröjde ända till 2012 innan jag lyckades övertala Team Sportia som första sportkedja att ta in oss, men efter det blev det ett stort uppsving.

Femton montörer har blivit till 50 och i år tillverkar de totalt 15 000 elcyklar, 10 000 till Ecoride och resten åt några andra märken.

– Vi är så uppe i allting och har knappt tid att tänka strategiskt tyvärr. Men om jag ska säga något så tror jag att vi kommer fortsätta satsa där det redan går bra, alltså i Sverige och Norden. Nu står elcyklar för 3-4 procent av cykelmarknaden här, medan siffran i Holland kanske är 35 procent. Det finns med andra ord en stor potential bara i Skandinavien. Jag menar, tänk om marknaden skulle tiodubblas – det blir många cyklar det, säger Martin Walleräng.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.08