23948sdkhjf

Husqvarna ökar vinst och marginal

Åtgärder och effektiviseringar i divisionen Consumer Brands fortsätter enligt plan.
Husqvarnas rörelseresultat ökade till 431 miljoner kronor (405) i det tredje kvartalet och rörelsemarginalen steg till 5,9 procent (5,5).

– Utvecklingen i det säsongsmässigt mindre tredje kvartalet var generellt i linje med förväntningarna. Både resultat och marginal förbättrades. Som ett resultat av framgångsrikt genomförda effektiviseringar fortsatte den positiva resultatutvecklingen. De negativa valutaeffekterna kunde motverkas och samtidigt skapades utrymme för investeringar i lönsamma tillväxtsatsningar på områden som kommer att vara viktiga de närmaste åren, säger vd Kai Wärn.

Kostnadsbesparingarna och effektiviseringarna i divisionen Consumer Brands fortskrider enligt plan.

Koncernens finansiella mål för kommande år kommunicerades vid kapitalmarknadsdagen i september. Efter de senaste årens fokus på marginalförbättring kommer nu större vikt att läggas på lönsam tillväxt. Målet är att årligen växa 1-2 procentenheter snabbare än genomsnittet i branschen.

Målen är att ha mellan 3-5 procent årlig nettoomsättningstillväxt, att ha en genomsnittlig rörelsemarginal om minst 10 procent och att det operativa rörelsekapitalet i förhållande till nettoomsättningen ska vara under 25 procent. Divisionen Consumer Brands kommer även fortsättningsvis ha rörelsemarginalförbättring som sin främsta prioritet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.065