23948sdkhjf

Fler svenska produkter i ny lastbilsgeneration

Scania presenterar på tisdagen de första modellerna i en ny generation lastbilar. Andelen svensktillverkade artiklar och komponenter uppges vara högre än tidigare.
Satsningen beskrivs som den största någonsin i bolagets 125-åriga historia. Totalt har 20 miljarder kronor investerats i utvecklingen av nya produkter och tjänster, liksom i produktionen, uppger bolaget.

Utvecklingen av den nya lastbilsgenerationen har skett vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje, där närmare 4.000 av bolagets 18.000 anställda i Sverige är verksamma.

I småländska Oskarshamn har Scania gjort sin enskilt största industriella satsning på två decennier. Drygt 2 miljarder kronor har investerats i bland annat ett nytt grundmåleri och en ny karossverkstad.

"Den nya generationen Scania levererar på alla punkter i vår strategi att vara ledande inom hållbarhet, vara förarnas favorit och ge bilägarna branschens bästa lönsamhet", säger Scanias vd Henrik Henriksson.

I Scanias nya lastbilsgeneration uppges också också andelen svensktillverkade artiklar och komponenter vara högre än i den nuvarande. Med Scanias egna produktion inräknad svarar fordonsindustrin i Sverige för närmare 50 procent av det totala förädlingsvärdet från tillverkningen, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Lanseringen av Scanias nya lastbilar sker i kväll inför inbjudna gäster i Paris men den går också att följa i direktsändning på www.nextgenscania.com eller Scania Group på Facebook. Webbsändningen startar kl 19.40. Scania uppger att intresset är stort och att över 35.000 personer redan visat intresse för sändningen genom att anmäla sig för en påminnelse.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.243