Volvo-vd: Företagskultur är nyckeln
Di rapporterar om hur vd Martin Lundstedt ska få ordning på koncernen.
Problemen för bolaget handlar enligt vd:n bland annat om om att byråkratin och komplexiteten ökar i takt med en större skala, dessutom minskar marknadsandelarna i en del förvärvade verksamheter, vilket måste analyseras för att åtgärdas.
Martin Lundstedt menar att Volvo under de senaste åren har haft för stort fokus på struktur och portfölj, på bekostnad av den operationella effektiviteten. Men något nytt sparprogram verkar inte vara på gång:
"Nu handlar det mer om kontinuerliga förbättringar i alla områden på daglig basis. Att sätta upp mål är enkelt, men det ändrar inte det underliggande beteendet", sa han efter att ha nämnt att rätt företagskultur är nyckeln till framgång i bolag.
Volvos högsta strategiska prioritering är att stärka just varumärket Volvos styrka som globalt premiummärke inom tunga lastbilar, samt stärka systermärkenas Renault, amerikanska Mack och japanska UD Trucks position och marknadsandelar.