23948sdkhjf

Volvos nya målgrupp

Med ny modell vill biltillverkaren nå yngre köpare.
Med den kommande 40-serien från Volvo Cars har bolaget som mål att för första gången ta sig in i den stenhårda så kallade "Golfklassen". Det rapporterar TT.

Ett annat mål är att nå yngre storstadsbor över hela världen.

– Det är en väldigt stor grupp och marknad, säger vd Håkan Samuelsson till nyhetsbyrån.

Men Volvo vänder sig inte bara mot den gruppen. I Japan är det väldigt många "emptynesters" (äldre med utflyttade barn) som köper bilar ur Golf-klassen.

– De behöver helt enkelt inte en så stor bil, säger vd Håkan Samuelsson till TT och fortsätter:

– Ska vi öka vår marknadsandel måste vi ta oss in i klasser där vi i dag inte är så stora.

Två nya prototyper i 40-serien visades i Göteborg under onsdagen, den ena en XC, en stadsjeep, och den andra vad som bäst kan beskrivas som en kombicoupé.

XC:n ska börja produceras i Gent i Bryssel under nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094