23948sdkhjf

VW: Oförändrat utsläpp för åtgärdade bilar

"Det här är exakt vad jag väntade mig", säger Per Öhlund på Transportstyrelsen.
Motorerna i de Volkswagenbilarna som biltillverkaren fifflat med blir i verkligheten inte mer miljövänliga efter att företaget åtgärdat dem. Det visar mätningar som tyska biltidningen Auto Motor und Sport genomfört på den hittills enda modell där Volkswagen åtgärdat fuskmjukvaran, pickupen Amarok. Detta rapporterar Ny Teknik.

Den tyska tidningen mätte utsläpp och förbrukning i två identiska bilar, den ena med fuskmjukvara, den andra med uppdaterad mjukvara, som ska garantera att den alltid håller sig inom lagens råmärken.

Resultatet visar en oförändrad prestanda, en något ökad bränsleförbränning samt lika höga utsläpp.

– Det här är exakt vad jag väntade mig. Under vanlig körning kommer man inte att märka någon skillnad, säger Per Öhlund, utredare på transportstyrelsen, till Ny Teknik.

Men den tyska tillsynsmyndigheten KBA (har godkänt uppdateringen och säger att bilen är laglig. Detta menar Per Öhlund beror på att bilen klarar utsläppsgränserna när den körs i labbet enligt den europeiska testcykeln NEDC, New European Driving Cycle.

– NEDC har inte så mycket med verklig körning att göra. Det här handlar om stora dieselmotorer på 2 liter där en väldigt liten del av motorns arbetsområde används i testet, säger Per Öhlund.

Bland annat så genomförs testet i en temperatur på mellan 20 och 30 grader Celsius. När man kör utanför testcykeln gäller inga utsläppsgränser.

– Det här handlar om lagen, inte om moral eller miljö. Den enda skillnaden mot förut är att utsläppen går ner om man i verklig körning hamnar i det temperatur/belastningsområde som täcks av testcykeln.

Resultatet kommer att bli likadant för all bilarna som ska uppdateras i Europa, men i USA har man ännu inte godkänt någon av de åtgärder som VW föreslagit.

Det är känt i EU att nuvarande testmetod NEDC inte är bra, och det har nyligen antagits en ny, RDE, Real Drive Emissions. Den kommer att gälla först från nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078