23948sdkhjf

UBD renoverar fordonskomponenter till ursprungsskick

UBD Cleantech AB, beliggande i Svedala, vinner på dieseltrenden. De har utvecklat en metod för att renovera partikelfilter från dieselmotorer.
UBD möjlig vinnare på dieseltrend - Renoverar fordonskomponenter till ursprungsskick

I våras meddelade Svedalakoncernen UBD Cleantech AB att det utvecklat en metod för att renovera partikelfilter från dieselmotorer. Dieselbilarnas andel av nybilsförsäljningen stiger och uppskattningsvis 10 miljoner dieselbilar med partikelfilter rullar i dagsläget runt på Europas vägar. beQuoted har tittat närmare på ett bolag som kan bli en vinnare på dieseltrenden.

35 år av komponentrenovering
UBD-koncernen arbetar med att renovera återvinningsbara fordonskomponenter. Koncernen består av det svenska dotterbolaget UBD Cleantech och det polska UBD Poland. Huvudkontoret och delar av produktionen ligger i skånska Svedala.

UBD har funnits på marknaden i över 35 år och har arbetat upp en position som leverantör av renoverade fordonskomponenter till ett flertal europeiska biltillverkare. Bolaget omsatte 70 miljoner kronor förra året. Enligt ordförande L-G Håkansson kommer omsättningen för 2008 nå drygt 80 miljoner kronor, med ett rörelseresultat om cirka 8 miljoner kronor.

Renoverar partikelfilter
Dieselmotorns partikelfilter påminner till sin konstruktion om en bikaka, men med celler som täckts med ett skikt av ädelmetaller. Sotpartiklarna fångas upp i cellerna och filtret hindrar därmed deras vidare transport ut i luften. På så vis reduceras skadliga utsläpp i naturen.

Ett nytillverkat partikelfilter uppskattas hålla i ca 10.000 - 15.000 mil, innan det behöver bytas ut eller renoveras. Kostnaden för ett nyproducerat partikelfilter varierar mellan 5.000 kronor och upp till 25.000 kronor, att jämföra med ett väsentligt billigare renoverat filter.

Med hjälp av den process UBD varit med och utvecklat kan minst 95 procent av partikelfiltrets ursprungliga kapacitet återställas. Filtret kan dessutom renoveras upprepade gånger. Under renoveringsprocessen avlägsnas partiklarna för att under kontrollerade former samlas ihop. Komponenten är därefter klar att användas på nytt.
Renoveringsprocessen har erhållit svensk patentstatus och PCT-ansökan för den globala marknaden har lämnats in.

Renovering som miljöbesparing
Att renovera fordonsdetaljer innebär inte bara en ekonomisk förtjänst, även på miljöområdet finns tydliga fördelar jämfört med nyproduktion.

Som exempel pekar renovering av bromsok på kraftigt reducerade koldioxidutsläpp. Att tillverka ett nytt bromsok belastar miljön med 9,8 kilo koldioxidutsläpp medan ett renoverat bromsok enbart belastar miljön med 0,53 kilo koldioxidutsläpp.
Växande marknad

Enligt det spanska ANFAC (motsvarande Motormännens Riksförbund, beQuoted anm) rullar omkring 260 miljoner motorfordon på de europeiska vägarna. Av dessa utgör bilar med partikelfilter knappt 4 procent. Men andelen växer fort.
PricewaterhouseCoopers rapporterade redan 2006 om dieselns framfart. Slutsatsen var då att den inom kort skulle vara det dominerande drivmedlet i den europeiska nybilsförsäljningen. Green Car Congress bekräftade nyligen det PWC förutspått. Under 2007 tillverkades 19,7 miljoner fordon inom EU, där andelen dieselbilar utgjorde 53 procent.
I dagsläget rullar uppskattningsvis 10 miljoner dieselbilar med partikelfilter runt på EU:s vägar. Inom unionen tillverkas det i nuläget 5 miljoner dieselbilar med partikelfilter per år. Marknaden gällande bilar med partikelfilter blir allt större och UBD:s potentiella kundbas växer stadigt.

Aktuella siffror från Bil Sweden pekar på en likartad trend i Sverige. Dieselbilarna står för 36 procent av de svenska nybilsregistreringarna hittills i år. Det är en ökning från 29 procent jämfört med samma period 2007 .
Den svenska marknaden för dieselbilar börjar därmed närma sig europasnittet. En större miljömedvetenhet bland konsumenterna, tillsammans med skatterabatter på dieselbilar med partikelfilter, kan förklara dieselns ökande popularitet i Sverige.

Automechanika 2008
I dagsläget tillhandahåller UBD sina tjänster till ett flertal europeiska biltillverkare. Det tidigare Fordägda Jaguar (ägs numera av indiska Tata Motors) var tidigt ute och anlitade bolaget för renoveringar av partikelfilter. Men hela Fordkoncernen och konkurrenten General Motors återfinns i UBD:s kundmatrikel.
UBD meddelade nyligen att det kommer att delta i Automechanika 2008 i Frankfurt. Mässan hålls under fem dagar i mitten av september. Bolaget kommer då att visa upp sitt sortiment av renoveringsprodukter för en bredare branschpublik.

Information från beQuoted
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.093