23948sdkhjf

Fokus kvinnor

Varför domineras leverantörsindustrin av män? Hur kan kvinnor i branschen få bättre möjligheter att kommunicera? Det ska Fordonskomponentgruppens nybildade nätverk för kvinnor försöka råda bot på.
– Vi vill försöka förstå varför leverantörsindustrin är så dominerad av män. Vi tycker att det är viktigt att kartlägga branschen och titta på hur många kvinnor det faktiskt jobbar inom vår industri och vilka roller de har, säger Gabriella Banehag, branschkoordinator på FKG.

I mars startade hon tillsammans med Tillväxtverket arbetet med att skapa nätverket Kvinnan i Leverantörsindustrin.

– FKG ansåg att det är viktigt att förstå varför det inte finns fler kvinnor än det gör hos våra medlemmar. Ett nätverk är ett bra forum för att diskutera deras situation och för att få till förändringar, säger Gabriella Banehag.

Siffror från FKG:s egen strukturstudie från 2015 över branschorganisationens medlemsföretag visar att trenden pekar svagt uppåt för antalet kvinnor i ledande positioner. 2011 var det 15 % kvinnor bland SME-företagen, alltså de små- och medelstora bolagen. Siffran i år är 18 %. Men antalet är fortfarande alldeles för lågt, enligt Gabriella Banehag.

– Vi hoppas i och med detta projekt kunna få en ökad förståelse för kvinnors situation i fordonsbranschen, säger hon.

Nätverket höll sitt första möt på Kongsberg i Mullsjö den 10 september. Nästa möte arrangeras i samband med Elmia Subcontractor, fredag den 13 november. Då kommer kommunikationskonsulten Linda von Essen Sylvén att vara inspirationstalare. Ämnet är ”Attvaramärke” och handlar om hur man bygger starka varumärken samt hur det påverkar omgivningen.

– Idéen om att medverka med nätverket på Subcontractor kom egentligen av Karla Eklund, Projektledare för mässan och vi hoppade på direkt. Jag kände att det är precis rätt att lägga ett frukostmöte där. Jag har själv besökt mässan tidigare och slogs då av hur få kvinnor jag mötte, berättar Gabriella Banehag och fortsätter

– Jag tror att Linda von Essen Sylvéns resa kommer att inspirera många till att våga ta steget att ge sig in i något nytt. Rubriken ”Attvaramärke” känns spännande och hoppas ge svar på hur vi bygger vårt eget varumärke och hur det påverkar oss och vår omgivning.

I nuläget har Kvinnan i Leverantörsindustrin cirka 100 medlemmar.

Läs mer om: FKG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079