23948sdkhjf

Martin Lundstedt ger järnet för Volvo

Handelskammaren har intervjuat tidigare Scaniachefen Martin Lundstedt om sitt nya uppdrag som vd för AB Volvo.
Du är Mariestadssonen som är på väg att ratta Sveriges största företag, hur känns det?
– I Skaraborg känns det alltid bra, och det är otroligt spännande att börja på AB Volvo den 22 oktober. Jag har varit i branschen i 23 år, huvudsakligen inom Scania. Vi är världsledande inom tunga transporter och två av de absolut ledande varumärkena är svenska. Jag älskar den här branschen och kommer ge järnet för Volvo, det ska bli jättekul.

Vilka är en ledares viktigaste uppgifter?
– Det absolut viktigaste är kultur och värderingar. Att vara tillsammans med medarbetarna och driva saker framåt, fördjupa sig och se till att vara i takt med tiden. Långsiktigt slår det alla strategier i världen.

– Men sedan måste man också ha strategier, då handlar både om att bestämma tillsammans med ledningsgrupp och organisation om var vi ska. Men också se till att tjäna som inspirationskälla. Både inspireras och inspirera andra för att det ska hända. Det gäller i det dagliga, i värderingar och i den kultur man har.

Vilka är dina styrkor som ledare?
– Jag tror det är att jag är på riktigt, jag är en dålig skådespelare och kan inte spela, det är nog en styrka. Men även att se flöden och helhet utifrån affären och bakåt, och därmed också sortera bort en del onödigheter.

Men var finns då din utvecklingspotential?
– Jag är inte superstrukturerad, när det gäller papper och liknande. Jag är nog mer en person som gillar resonemangen. Jag älskar dessutom att vara med på en massa grejer.

Det finns många som säger att du har mycket energi och en hög arbetskapacitet, men vilken är din drivkraft?
– Faktum är att det är kul, och det låter flosklerbetonat. Men när man träffar unga som jag gör i många sammanhang kommer alltid frågan "hur har du gjort karriär", då brukar jag svara att jag har jobbat som ett svin i 25 år. Då ser jag ibland lite besvikna miner och det kommer frågor om mentorer och liknande. Då brukar jag säga `jag ser att ni är besvikna nu, men faktum är att det inte har varit tråkigt.

– Man måste tycka att det är en intressant del av ens liv, för arbetsliv och privatliv kommer att flyta ihop. Är det måndag i Iran när vi har söndag måste man hantera det. Men sedan ska man självklart ha balans i livet. Tycker man inte det är roligt på riktigt, då ska man göra något annat och det är inget fel det heller.

Häromdagen fick du ta emot Pontus Schultz-pris för ett mänskligare näringsliv, på vilket sätt har du gjort näringslivet mänskligare?
– Pontus Schultz var chefredaktör på Veckans Affärer och hade ganska hög profil som debattör i frågor kring hållbarhet, mångfald och jämlikhet. Årets tema var mångfald och jag fick priset utifrån det arbete vi gjort i bolagen jag varit verksam i. Där jobbade vi med att systematisera vårt mångfaldsarbete, framförallt för att ge fler människor chansen. Ett sådant exempel är att öppna upp rekryteringsprocessen. Vi vet att en stor del av rekryteringarna sker i nätverk och det gör att vi missar ett stort antal talanger.

Ni har sagt att mångfald är ett affärskritiskt mål?
– Två procent av vår försäljning är Sverige, bara ur den dimensionen kommer det vara nödvändigt att få in influenser, förstå var de viktiga affärerna görs och förstå de viktiga parametrarna. När man börjar tänka på att man ska gå från varor och tjänster till lösningar kommer vi som tillhör transportmarknad inte bara serva direkta kunder, utan även deras kunder, liksom deras kunder och slutkonsumenten. Då måste det finnas människor som förstår olika branscher.

– När det gäller mångfald och liknande frågor, har alla varit lite i pärmstadiet under 2000-talet, men nu kommer vi mer in i att det är affärskritiskt på riktigt. Nu går vi från manual till att säga: vilka är de verksamma processerna i detta, varför ser vi att det gör skillnad och så vidare? När jag började som koncernchef på Scania, var det endast en person med utländsk bakgrund i ledningen, sen var vi sju åtta stycken. Men det ska också vara rätt person på rätt plats.

Martin Lundstedt tillträder som vd för AB Volvo den 22 oktober.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.439