23948sdkhjf

Nyföretagarveckan ska locka fler att starta företag

Idag inleds den nationella nyföretagarkampanjen Vecka 17 och under veckan åker initiativtagaren Jobs and Society NyföretagarCentrum på riksturné. Fler än 100 nyföretagaraktiviteter sker runtom i landet och 10 000 kassar ska delas ut som innehåller värdefull information till dem som vill starta företag. NyföretagarCentrum vill genom insatsen bidra till att trenden med fler nya företag fortsätter.
– Med Nyföretagarveckan Vecka 17 och vår verksamhet vill vi sporra fler att starta livskraftiga företag. Av dem som besöker vår kostnadsfria rådgivning är åtta av tio företag i drift två år efter kontakten och endast en procent går i konkurs, säger Mats Evergren, kampanjansvarig på Jobs and Society NyföretagarCentrum.

Under 2007 registrerades 62 563 företag. Det är 10 procent fler jämfört med 2006 enligt Nyföretagarbarometern, som tas fram av NyföretagarCentrum i samarbete med Bolagsverket. Nyföretagarkampanjen Vecka 17 genomförs för tredje året i rad, aktiviteter genomförs i hela landet och en turnébuss besöker sex orter. Med kampanjen vill NyföretagarCentrum bidra till att ännu fler tar steget till eget 2008.

Temat för årets kampanj är: ”Ta Steget till Eget, få en Kalasstart!”.

– Att starta företag är inte svårt med rätt stöd. Vi vill uppmana fler som har affärsidéer att vända sig till oss för kostnadsfri experthjälp med alltifrån idéutveckling till budget och juridik, säger Mats Evergren. Då får de garanterat en bra start på sitt företagande.

Vi förmedlar gärna kontakter till enskilda företagare i hela landet. För mer information, gå in på www.vecka17.se eller kontakta:

Mats Evergren, Kampanjansvarig Vecka 17, Jobs and Society NyföretagarCentrum
Tel: 0708-14 44 04. E-post: mats.evergren@jobs-society.se

Vecka 17 Nyföretagarveckans partners:
Björn Lundén Information, Visma, Bolagsverket, Svenskt Näringsliv, Skatteverket, Unionen Egenföretagare, Nutek, If, Tradera.com, Mentor Eget Företag och FileMaker.

-----
Jobs and Society NyföretagarCentrum har funnits sedan 1985 och är en stiftelse med syfte att stimulera entreprenörskap och framväxten av livskraftiga nya företag. Det görs i huvudsak genom våra NyföretagarCentrum som täcker fler än 170 kommuner i Sverige. Förutom att ge kostnadsfri rådgivning, arrangerar Jobs and Society Mässan Eget Företag och nyföretagarkampanjen Vecka 17. Vi erbjuder också skräddarsydda omställningslösningar för näringslivet, kommuner och landsting och organiserar nätverket CSR Sweden. Läs mer på www.nyforetagarcentrum.se och www.vecka17.se

Källa: Pressmeddelande från Jobs and Society NyföretagarCentrum

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.097