Tufft för Volvo Cars när Kina bromsar
Tvärniten på den kinesiska bilmarknaden slår hårt mot Volvo Cars tillväxtstrategi.
Detta påverkar Volvo Cars försäljning som minskade med 15,3 procent i juli. Hittills i år är nedgången 3,3 procent. Detta är en stor kontrast mot fjolåret, då Kina växte till att bli Volvos största enskilda marknad med 81221 sålda bilar.
Snabbare än väntat
– Kina kommer fortsätta vara vår största marknad trots en blygsam tillväxt. Den kinesiska marknaden för premiumbilar kommer växa med cirka 5 procent i år, och vår målsättning att växa minst lika snabbt som marknaden, sade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, när han nyligen presenterade halvårsrapporten.
Det är dock tydligt att förändringen har kommit snabbare än Volvo förutsåg, menar Affärsvärlden. Så sent som i april trodde Samuelsson på en tillväxt med 5–10 procent för premiumbilar i Kina i år, och sa då att Volvo siktade på att växa mer än så.
Utvecklingen för bilmarknaden beror framför allt på Kinas ekonomiska inbromsning, men även en snabbt växande andrahandsmarknad liksom allt större restriktioner på bilägande i storstäderna spelar en roll.