23948sdkhjf

Absolents satsning ger resultat

Koncernen redovisar positiva tillväxttal i sin senaste delårsrapport.
Luftfiltreringstillverkaren Absolent redovisar ett resultat före skatt på 23 miljoner kronor för det andra kvartalet 2015. Detta kan jämföras med 10 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Omsättningen för perioden blev 107 miljoner kronor, jämfört med 73 miljoner föregående år och kassaflödet från den löpande verksamheten blev 28,8 Mkr (18,4).

– Bolaget har fortsatt att utvecklas väl under årets andra kvartal. De flesta av bolagets huvudmarknader uppvisar positiva tillväxttal vilket bland annat är ett resultat av målmedveten långsiktig utveckling av marknadspositionerna, säger VD Tony Landh, i en kommentar.

Kinesiska marknaden på frammarsch
USA som är bolagets största marknad uppges visa en fortsatt mycket gynnsam utveckling för både Filtermist och Absolent som är de två dotterbolagen som är aktiva på den amerikanska marknaden. I början av året förvärvade Absolent dessutom återförsäljaren Avani Environmental International Inc i USA, vilket också har bidragit till de positiva siffrorna.

Tyskland är Absolents tredje största marknad och de senaste åren har fokuseringen på denna marknad intensifierats. Bland annat genom förvärvet av bolaget Bristol i
början av förra året.

Stora marknadssatsningar har även gjorts i Kina de senaste åren och här har Absolent under halvåret erhållit flera strategiskt viktiga order till stora internationella biltillverkare.
Kina är redan bolagets fjärde största marknad och visar en mycket god försäljningstillväxt under de två första kvartalen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078