Husqvarna slår förväntningar
Tillverkaren av utomhusprodukter överraskade positivt när rapporten för det första kvartalet 2015 redovisades på tisdagen.
Nettoomsättningen uppgick till 10 928 Mkr (9 685), vilket var en ökning med 13 procent. Dock, justerat för valutakurseffekter, minskade nettoomsättningen med 3 procent.
I delårsrapportens vd-ord konstaterar Kai Wärn att året sammantaget har börjat bra för Husqvarna. ”Även om den totala försäljningen minskade, var utvecklingen i termer av divisionsmix positiv”, skriver han.
Han uppger också att under 2015 kommer fokus fortsatt vara på återhämtning av rörelsemarginalen genom det accelererade förbättringsprogrammet (AIP).
Första kvartalet, januari - mars 2015
Nettoomsättningen ökade med 13% till 10 928 Mkr (9 685). Justerat för valutakurseffekter minskade nettoomsättningen med -3%.
- Tillväxt för Husqvarna, Gardena och Construction, medan Consumer Brands minskade väsentligt.
Rörelseresultatet ökade med 22% till 1 112 Mkr (908).
- Operational Excellence kostnadsminskningar samt en gynnsam divisionsmix .
Positiva effekter av förändringar i valutakurser på kort sikt uppgående till 107 Mkr.
Resultat per aktie ökade till 1,37 kronor (1,08).
Det operativa kassaflödet uppgick till -2 410 Mkr (-1 960).
Nettoomsättningen ökade med 13% till 10 928 Mkr (9 685). Justerat för valutakurseffekter minskade nettoomsättningen med -3%.
- Tillväxt för Husqvarna, Gardena och Construction, medan Consumer Brands minskade väsentligt.
Rörelseresultatet ökade med 22% till 1 112 Mkr (908).
- Operational Excellence kostnadsminskningar samt en gynnsam divisionsmix .
Positiva effekter av förändringar i valutakurser på kort sikt uppgående till 107 Mkr.
Resultat per aktie ökade till 1,37 kronor (1,08).
Det operativa kassaflödet uppgick till -2 410 Mkr (-1 960).