23948sdkhjf

Från Dellner till fjädrar

Jan-Olof Åkerström, senast från Faluföretaget Dellner Brakes, blir ny vd för Envikens fjädrar. Nu satsar företaget på att dubblera omsättningen inom ett år.
– Jag såg en fantastisk möjlighet att rekrytera Jan-Olof när han visade intresse. Han har redan suttit i Envikens Fjädrars styrelse i drygt ett år och är väl införstådd i företagets potential och utmaningar, säger avgående vd Patrik Källander som också är ägare av bolaget.

Öka marknadsandelar
Patrik Källander, som även äger och driver de två företagen Plåt-Lars AB och Falu Mekaniska Verkstad AB, anger bland annat tidsbrist som skäl till att han väljer att lämna över rodret till Åkerström. Men även behovet av ny kompetens som bolaget behöver för att utvecklas.

– Envikens Fjädrar var inne i ett avgörande skede inför fortsatt expansion. Om jag själv skulle satsa på Envikens så skulle jag inte ha tid över att driva Plåt-Lars och Falu Mek. Nu ser jag möjligheten för Envikens Fjädrar att expandera och ta nya marknadsandelar, samtidigt som jag kan lägga mer resurser på de andra företagen, säger Patrik Källander.

Jan-Olof Åkerström har arbetat på Dellner Brakes som vd sedan 2010 och dessförinnan som försäljningschef. Han tror att hans kunskap inom försäljning kommer att bidra till Envikens Fjädrars utveckling.

– Som styrelseordförande har jag sett företagets potential både inifrån och utifrån. Att få arbeta med ett företag som ännu är i begynnelsen av en stark tillväxt är oerhört stimulerande. Mina erfarenheter inom försäljning i processindustrin ger mig den säkerhet jag behöver för att lägga in högre växlar för Envikens Fjädrar, säger Jan-Olof Åkerström.

Dubblera omsättning
Och målsättningarna är inte blygsamma. En dubblerad omsättning inom ett år är ett mål som både Patrik och Jan-Olof är övertygade om att kunna uppnå. Främst genom att ta till vara det anrika företagets kärnvärden.

– Svensk tillverkning och processindustri är på uppgång. Mindre tillverkningsföretag av Envikens Fjädrars storlek har god renommé utomlands och vi är kända för vår avancerade produktionsteknik och vår goda kvalitetsförståelse. Jag är övertygad om att vi inte bara kommer växa på hemmamarknaden Sverige och Norge, utan även har goda möjligheter att öka vår internationella försäljning, säger Jan-Olof Åkerström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109