23948sdkhjf

Nya lättviktsprojekt hos Swerea

Tunnare gjutgods och aluminiumlegeringar som tål högre temperaturer. Det är målet med Swerea SWECAST två nya projekt, som på sikt kan hjälpa flyg- och fordonsindustrin till minskade utsläpp.
Det ena projektet går under namnet ThinC och här utmanas gränserna för hur tunt gjutgods som är möjligt att gjuta. Om godset kan göras tunnare minskar också vikten. Målet är att minska vikten med 25 % för vissa komponenter i en flygmotor. ”Naturligtvis gäller att kvalitet och hållfastheten ska vara lika bra eller bättre än dagens produkter”, skriver Swerea i ett pressmeddelande.

– Det handlar om vår framtida miljö. Ska flygindustrin lyckas nå sina utsläppsmål måste komponenterna bli lättare, säger projektledare Martin Risberg på Swerea SWECAST.

I det andra projektet, Triple A, ligger också fokus på förbättrar gjutgods till flygindustrin. Men i projektet deltar även fordonsindustrin.

Fokus är att dels testa egenskaperna hos nya aluminiumlegeringar, dels förbättra egenskaperna i befintliga legeringar så att de bättre klarar högre temperaturer.

– Om vi kan få fram aluminiumlegeringar som tål högre temperaturer kan vi använda aluminium i fler komponenter och då minska vikten på fordon och flyg, säger projektledare Lennart Sibeck på Swerea SWECAST.

Projekten genomförs med delfinansiering från VINNOVA och arbetet sker inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet LIGHTER samt för ThinC även inom ramen för Metalliska material.

Deltagande parter är för ThinC
Swerea SWECAST, TPC Components, GKN Aerospace Engine Systems samt Novacast.

Deltagande parter är för Triple-A
Swerea SWECAST, Tekniska högskolan i Jönköping, GKN Aerospace Engine Systems, Scania, ABB, Husqvarna, Metallfabriken Ljunghäll, Fundo Components och Stena Aluminium.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078