23948sdkhjf

”Syns man inte, finns man inte!”

Är mässor en onödig budgetpost som kostar mer än det smakar? På Växjöfabriken är man tydliga med mässans fördelar som forum. – Syns man inte, finns man inte, säger företagets marknadskoordinator Ida Helin.
För Växjöfabriken Produktions AB, specialist på gjutgodskomponenter, är Elmia Subcontractor den enda mässan företaget deltar på under året.

– Vi anser att det är den viktigaste mässan inom vår bransch. För oss är mässan en viktig mötesplats både för befintliga och potentiella samarbetspartners, säger Växjöfabrikens marknadskoordinator Ida Helin, och förklarar vidare hur företaget resonerar när man väljer mässa.

– För oss tar det ofantligt mycket resurser i anspråk, både i tid och pengar, att resa runt i Sverige och besöka alla våra kunder. Genom att medverka på Elmia Subcontractor kan hela vår marknadsavdelning träffa nästan alla våra kunder under en veckas tid. Så det säger sig självt, för oss är mässan en kostnadseffektiv lösning. Att därtill hitta nya potentiella kunder är ju givetvis en trevlig bonus.

Klart är att en del företag avstår mässor för att satsa på andra marknadsföringsalternativ. Höga mässkostnader, i förhållande till vad man får tillbaks i affärsnytta, gör att en del företag prioriterar andra alternativ – till exempel egna event, öppet hus och marknadsdagar.

Är det något ni arbetar med eller övervägt som alternativ till mässor?
– Vi har planer på att bjuda in våra kunders konstruktörer till ett utbildningsseminarium. Vi hoppas det kan ses som en attraktiv aktivitet som kan stärka vårt långsiktiga samarbete, men den ersätter inte mässan som ett mötesforum, säger Ida Helin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078