23948sdkhjf

Nevs satsar på världens största bilmarknad

I höst påbörjar Saabtillverkaren försäljningen mot den kinesiska marknaden.
Enligt planeringen så kommer Nevs att påbörja sin försäljning av Saabbilar mot den kinesiska marknaden till hösten. Därefter står fler Europeiska länder på tur.

– Vi räknar med att komma igång med försäljning i Kina under hösten. Vi håller på med rekrytering av återförsäljare och sedan är det en del administrativa bitar som importlicens och sådant som ska på plats, säger Nevs försäljnings- och marknadschef Jonas Hernqvist till P4 Väst.

Men det är inte helt enkelt att slå sig in på världens största bilmarknad, där det såldes cirka 20 miljoner bilar förra året. Nevs har inget återförsäljarnätverk för sina fordon och Saab är ett relativt okänt märke i landet. Dessutom satsar konkurrenter nu mycket på just Kinas marknad.

– Intresset är generellt sett stort för Europeiska varumärken och Saab har en väldigt stark historia. Sådant är väldigt viktigt i Kina och därför tror vi att vi har väldigt goda möjligheter. Men Saab är ett relativt okänt varumärke i dag, förklarar Jonas Hernqvist.

Fördelaktigt ägande
En positiv faktor i den stenhårda konkurrensen, är att den kinesiska mångmiljonstaden Qingdao är delägare i bolaget.

– Vi tror att vi genom vår kinesiska ägare har bättre förutsättningar än vi hade tidigare, säger Jonas Hernqvist.

Nevs har redan fått en order från Qingdao på cirka 200 elbilar med leverans till våren/sommaren.

Fler marknader
Efter Kina satsar biltillverkaren vidare inom Europa.

– Jag hoppas att vi kan köra igång med fler marknader i Europa under det här året. Vi är ett nystartat företag och det är viktigt att vi fokuserar på ett par marknader, i det här fallet Sverige och Kina, och ser till att det fungerar. Inte minst på eftermarknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078