Volvo Car Group rapporterar en ökning av den globala försäljningen
Under augusti månad steg Volvo Cars försäljning med 4,7 procent.
För perioden januari till augusti minskade den globala försäljningen med 2,5 procent.
Minskad försäljning i Sverige
I Sverige är Volvo fortsatt marknadsledare. Augustiförsäljningen minskade med 1,2 procent till 2 981 bilar, men trots detta stärkte Volvo sin marknadsandel. Volvo V60 och Volvo V70 var de mest sålda modellerna.
Stark efterfrågan i Kina
Efterfrågan på Volvobilar i Kina fortsätter att öka starkt och kundleveranserna i augusti ökade med 65,7 procent till 4 319 bilar. Den mest sålda bilmodellen var Volvo XC60 men även den nyligen introducerade V40 modellen bidrog till tillväxten i Kina.
V40 populär i Europa
Europa som helhet växer nu tack vare V40 modellen och marknadsandelen i Europa ökade jämfört med förra året. Även Japan är en tillväxtmarknad med en 50-procentig försäljningsökning i augusti.
USA största marknaden
USA var Volvo Cars största marknad i augusti med 5 519 bilar, trots en nedgång med 11,9 procent jämfört med samma månad förra året. Volvo S60 och Volvo XC60 stod för merparten av försäljningen.