23948sdkhjf

SSAB Americas vinner pris: ”Vill bli världens säkraste stålbolag”

Nyligen tilldelades SSAB Americas priset ”Safety Culture Improvement Award” från Metals Service Center Institute. Ett pris som blev SSAB:s på grund av deras ”modiga säkerhetskultur som hjälper anställda att övervinna frestelsen att vara tysta om potentiella faror och investera i kollegors säkerhet”, som institutet beskriver det. Vi kontaktar SSAB:s Anna Molin för att höra med om säkerhetsarbetet.

Metals Service Center Institute skriver bland annat att SSAB har minskat skadefrekvensen från 1,66 år 2018 till 0,29 år 2022.

Anna Molin, pressekreterare på SSAB, berättar att SSAB har som mål att bli världens säkraste stålbolag.

– Det handlar både om att begränsa fysiska risker och inte minst att arbeta med beteenden, vilket lägger grunden för en stark säkerhetskultur. Säkerhetsarbetet är integrerat i vårt ledningssystem och en central del av våra styrdokumentet.

På frågan varför SSAB Americas kammade hem priset berättar Molin, som varit i kontakt med SSAB Americas, att mycket är tack vare medarbetarna och deras engagemang i att alltid tänka på säkerheten – oavsett miljö.

– SSAB Americas har arbetat hårt för att alla ska känna sig delaktiga i säkerhetsarbetet och våga komma med initiativ och fatta beslut för att förhindra tillbud. Det är inte bara ett ansvar för högsta ledningen utan alla har ett personligt ansvar att arbeta säkert varje dag.

På vilket sätt har säkerhetsarbetet förbättrats? Vilka åtgärder har gjorts?

– Säkerhetsarbetet är en integrerad del av vår arbetskultur. Varje produktionsort ska ha en säkerhetsplan och mätbara mål för säkerheten som följs upp kontinuerligt. Alla måste också genomgå säkerhetsutbildningar och vi uppmuntrar och belönar anställa som rapporterar eventuella säkerhetsrisker i sin vardag och kommer med innovativa lösningar för att motverka dessa. I USA har man jobbat mycket med kulturen så att alla ska känna sig inkluderade i säkerhetsarbetet – det ska inte bara vara något som dikteras uppifrån ner.

Så valdes vinnaren ut:

Domarna tog hänsyn till flera faktorer under ansökningsprocessen, bland annat det unika tillvägagångssättet; om innovationen var personal- eller ledningsdriven. Bevis på anställdas utbildning i att upprätthålla förmåner och i vilken grad innovationen integrerades i hela organisationen genom ett "kulturbaserat" tillvägagångssätt.

Metals Service Center Institute

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109