23948sdkhjf

Bolidens vd om branden i Rönnskärsverket

En stor brand inträffade vid Bolidens elektrolysverk vid Rönnskärsverken. Vi har talat med Mikael Staffas, vd och koncernchef för metallföretaget Boliden, om branden och bolagets andra smältverk.

Natten till den 13 juni i år bröt en stor brand ut i elektrolysverket i Rönnskärsverket. Rönnskärsverken är Sveriges största smältverk för framställning av basmetaller framförallt produceras koppar, guld, silver, bly och zink. Som vi tidigare rapporterat var räddningstjänsten på plats med drygt 20 enheter och man begärde även in två MSB-helikoptrar från Östersund, dessa skulle kunna bistå med vattenbombning vid behov. Bolidens vd Mikael Staffas befann sig i Gällivare när han fick beskedet om branden.

– Jag vet inte riktigt vad jag tänkte men det var bara att konstatera att just nu går det mesta emot oss, säger han i en intervju med oss. 

Även om branden var riktigt illa menar Mikael Staffas att det fanns mycket som fungerade bra i samband med branden. Till exempel att bolaget hanterade den akuta situationen bra och att branden begränsades bara till elektrolysverket vilket inte var någon självklarhet från början. Det innebar också att övrig produktion kunde komma i gång snabbt igen, kanske inte på full kapacitet direkt då det även brann upp en del infrastruktur inom området. Fortfarande är inte riktigt allt på plats, han nämner bland annat vissa begränsningar i syrgastillgången på hela området. Men det fanns en sak som var viktigare än allt detta.

– Vi hade ingen som egentligen blev skadad. Två personer fick i sig lite brandrök och var tvungna att andas in syrgas men jag tror inte ens de behövde uppsöka sjukstuga.

Andra saker han tycker fungerat bra är ledarskapet i organisationen och att fackföreningarna varit konstruktiva. Det finns ett varsel för 190 personer kopplat till en övertalighet på grund av att verksamheten vid elektrolysverket inte finns kvar för tillfället.

Branden förstörde elektrolysverket, den del i anläggningen där koppar renas till den högsta kvalitén för att kunna användas bland annat i katoder som bolaget säljer. Boliden säljer fortfarande koppar men nu med lägre renhet och då istället som anoder, något man inte sålt tidigare. Bolaget har sedan branden alltså fått hjälpa sina tidigare kunder att hitta katodmaterial på annat håll samtidigt som bolaget arbetat på att hitta nya kunder för anoder.

Det gamla elektrolysverket ska nu rivas och marken saneras, det kommer nog enligt Mikael Staffas dröja till sommaren 2024 innan det är klart, kanske ännu längre. Hur ser framtiden ut, kommer det byggas ett nytt elektrolysverk?

– Förhoppningen är att vi ska bygga ett nytt elektrolysverk men vi behöver få färdigt en förstudie först och den ska bli klar första kvartalet nästa år. Den pågår nu och vi funderar på vilket elektrolysverk vi behöver och var det ska placeras.

Rönnskärsverken har vi nämnt men bolaget har även flera andra smältverk, Bergsöe i Landskrona, Harjavalta och Kokkola i Finland samt Odda i Norge. Efter en stunds funderande väljer Mikael Staffas just Odda som en av de mest positiva händelserna under hans fem år som vd för Boliden och då särskilt när bolaget fattade beslut om en investering i smältverket på 850 miljoner euro för att fördubbla produktionen. Odda ligger vid en fjord inklämd i en dalgång mellan två berg vilket även ger en del utmaningar då det inte finns alltför mycket plan mark att tillgå.

– Det är det största projektet någonsin i Bolidens historia. Det har också sagts att det är det största industriprojektet någonsin i Norge på fastlandet. Det kommer bli världens mest klimatsmarta och miljövänliga zinksmältverk.

Smältverket ska börja rampas upp under slutet av 2024 och han bekräftar att de idag håller sig inom tidplanen och kostnadsramarna.

Även i övriga smältverk sker utveckling till exempel att byta ut reduktionsmedel och göra biprodukter av slagger istället för att de ska bli avfall. Allt detta är en del i bolagets mål att sänka sina koldioxidutsläpp kraftigt till 2030.

Missa inte vår nyligen publicerade intervju med Mikael Staffas där vi fokuserar på bolagets gruvverksamhet. 

Boliden

Boliden har cirka 6000 anställda. Bolagets gruvor finns i Aitik, Bolidenområdet och Garpenberg i Sverige. De har även gruva i Kevitsa i Finland samt Tara på Irland (för närvarande i malpåse).

Smältverk är Rönnskärsverket samt Bergsöe i Sverige, i Finland finns Kokkola samt Harjavalta och i Norge Odda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079