23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Edströms Maskin - Haas...

Marus Performance och Artitek är två företag som samarbetar för att tillverka specialdetaljer för mopeder och motorcyklar.

Mopeder är tveklöst det mest populära transportmedlet i Taiwans livliga huvudstad Taipei. Marus Performance och Artitek är två företag som samarbetar och tillverkar specialkomponenter för moped- och motorcykelägare med särskilt inriktning på de som har ett passionerat intresse för italienska motorcyklar. En annan sak som ägarna Maru Shen och Jeffery Chen har gemensamt är deras passion för Haas-verktygsmaskiner.

Taipei och La Dolce Vita
För konsumenter från väst kunde märkningen ”Made in Taiwan” en gång i tiden vara synonymt med tveksam kvalitet, trots att den asiatiska tigern byggde en helt ny ekonomi grundad på tillverkning.

Idag hittar du den nya generationens drivande krafter längs de smala bakgatorna i Taiwans huvudstad Taipei. Ett exempel är de båda vännerna Maru Shen och Jeffery Chen som förlorade kontakten med varandra men som senare upptäckte att de båda hade valt att försörja sig med hjälp av Haas CNC-maskiner.

När de inte håller på med att organisera mc-turer på blänkande tvåhjulingar från Ducati, MV Agusta och Vespa konstruerar och tillverkar de detaljer för ett ökande antal appassionati.

I Taipei finns ett enormt intresse för motorcyklar. Enligt de senaste tillgängliga siffrorna (2010) fanns det 13,4 miljoner registrerade motorcyklar i staden och dess omgivningar – officiellt den högsta motorcykeltätheten per invånare i världen. Det finns många anledningar till det här stora intresset för tvåhjulingar. Den första anledningen är att stadens smala gator är fullpackade med bilar, samtidigt som gratis parkering för motorcyklar och stigande bensinpriser gör att stadens invånare ofta föredrar tvåhjulingar.

Marus Prestanda är baserat i SanChong-distriktet i Taipei – ett viktigt område för underleverantörsföretag inom tillverkning. Från början Marus ett företag som arbetade med att reparera, underhålla och sälja mopeder.

”Jag har varit intresserad av motorcyklar sedan jag gick i gymnasiet, och jag modifierat mina egna motorcyklar i många år”, säger Maru. ”När du tillverkar en detalj till din egen motorcykel vill du förstås att den ska vara speciell – till skillnad från alla massproducerade delar på marknaden.”

Maru Shen upptäckte snart att han inte var ensam om sin passion för specialkonstruerade motorcykeldelar. Marus Performance diversifierade verksamheten till ett område som gav Maru och hans hustru Gomi Ho en viktig uppgift och samtidigt en god levnadsstandard.

”Det tog inte länge innan vi hade en lång lista över specialkonstruerade detaljer som behövde maskinbearbetning. I början lade vi ut tillverkningen på andra företag, vilket var mycket tids- och energikrävande. Vi insåg sedan att vi troligen kunde tillverka delarna själva, men med högre kvalitet, så vi började kontakta företag som sålde CNC-maskinen”.

Maru Shen säger att det första som fick honom att titta på Haas Super Mini Mill var priset, men han understryker också att maskinen var relativt enkel att hantera även om operatören har mycket liten erfarenhet – detta var viktigt för någon som tar de första stegen in i CNC-maskinbearbetning.

”När jag bestämde mig för att köpa en Haas-maskin hittade jag massor av länkar på Internet från andra Haas-användare, och det fanns videofilmer om hur man använde maskinerna”, förklarar Maru Shen. ”Vi tittade på många sådana instruktionsfilmer och insåg att det inte var så svårt som vi trodde.”Sedan en Haas Super Mini Mill installerades på företaget har den årliga försäljningen hos Marus Performance ökat till imponerande 1,5 miljoner nya taiwan-dollar (50 000 USD eller ca 327 000 SEK).

”I början av 2014 ville vi också börja exportera, och vi har kommit en bit på vägen”, säger Maru Shen. ”Huvudsaken är att Haas-maskinen är mycket tillförlitlig och vi behöver inte oroa oss för att den ska gå sönder. Vi är tillräckligt säkra på oss själva för att ta in beställningar utan att vara oroliga för att göra några nya kunder besvikna”.

Han visar upp ett tanklock till en italiensk motorcykel av märket MV Agusta, som nyligen har börjat säljas i Taiwan. Locket är tillverkat i högkvalitetsaluminium 7075 som används inom flygindustrin.

”Vi använder en mycket tillförlitlig Haas-verktygsmaskin och CAM-programvara av hög kvalitet, och våra priser är mycket konkurrenskraftiga. Vi har precis börjat exportera den här detaljen – ett reservtanklock för en MV Agusta. Hittills har vi tillverkat 50 stycken. Det tar cirka en timme och 15 minuter att tillverka varje detalj och en del noggrann skärande bearbetning”.

Listan över potentiella reservdelar är förstås nästan ändlös, men bland de komponenter som Maru Shen tillverkar hittar vi dämpare för styrsystem, navkapslar, svängarmar, adaptrar för bromsok, förgasarlock, bromshandtag, fästen för styren, motorkåpor och termostathus. Företaget tillverkar också 12-tumsfälgar till Vespa-skotrar typ 946/GTS/GTV. Fälgarna maskinbearbetas från smidesämnen och de kräver intensivt profil- och konturarbete.

Läs mer >>

Edströms Maskin AB
Solåsvägen 14
551 99 JÖNKÖPING
Jönköpings kommun
Sverige
VAT nummer: SE5560677352

Kontaktperson

HO

Tipsa en kollega

0.033